Wednesday, February 26, 2014

Penyakit Musim Panas

Panas! Kita kena jaga kuantiti minum air!

Kalau hari panas, mesti Ummi akan mengeluh - mak aii! panasnya hari ini! kalau dapat mandi kolam nie best jugak! hehehe. 


Sekarang nie musim panas. Di kawasan Selangor daa mula catu air. Dugaan dari Allah SWT. Apa2 pun Allah SWT adalah perancang yang terbaik buat kita semua. Kita plak kena terima dengan redha dan berusaha tuk hadapi dugaan ni.


Berbalik cerita pasal cuaca panas nie, ramai kan di kalangan kita rs mcm tak selesa, timbul macam2 penyakit seperti penyakit ruam, demam, batuk, selsema yg memakan masa berhari-hari. Keadaan cuaca panas sekarang ni telah memberi implikasi kepada tubuh badan kita lebih-lebih lagi kalau kita tidak memberi perhatian pada penjagaan yang sewajarnya seperti :-

# kurang minum air - tubuh dehidrasi / penyakit heat stroke 




# pilihan pakaian yg kurang sesuai - tidak serap peluh





# kilang peluh tersumbat - penyakit ruam



Berlaku apabila liang peluh dan bulu roma pada permukaan kulit tersumbat. Kelenjar peluh dengan peluh yang terperangkap menyebabkan muncul benjolan kecil yang mengandungi air pada kawasan kulit.
Peluh manusia mengandungi garam yang tinggi, sangat berpotensi menyebabkan iritasi kulit dan ruam panas. Kerana itu pentingnya membasuh peluh dengan air dan sabun.


# penyebaran penyakit - cuaca panas. Nyamuk cepat membiak - denggi



# keletihan panas - selalunya bayi, kanak2 dan warga emas



Tips untuk mengatasi nie, pastikan individu tersebut:

* Minum air kosong secukupnya. 



* memilih pemakaian yang betul - fabrik yg lembut n serap peluh

* pemilihan warna pakaian - elak warna hitam kerana kuat menyerap haba

* perlu mandi dengan kerap




* elakkan berada di tempat yang terkurung seperti bilik, kenderaan tertutup, bilik yg sempit tanpa pengudaraan dan kawasan sesak. Dalam situasi ini, bayi, kanak2 dan warga emas tak mampu bertahan dan jika berterusan keadaan ini boleh menyebabkan keletihan panas dan boleh membawa maut!


* Pengambilan supplement

Pengambilan supplement merupakan sebahagian ikhtiar kita untuk memperkasakan diri untuk sentiasa kekal sihat dan bertenaga agar segala urusan harian dan amal ibadah yang ingin dijalankan dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin. 

Ummi SID Shaklee nak laa cadangkan sumpplement Shaklee jika awok2 nie pilih pengambilan supllement Shaklee tuk sentiasa kekal sihat dan bertenaga. 

Antaranya :-

Nutriferon


Ini adalah antara produk shaklee atau supplement dr Shaklee yang paling penting untuk dimiliki. Ini kerana dengan keadaan persekitaran dan cuaca yang tidak menentu, ramai kan di kalangan kita rs mcm tak selesa, timbul macam2 penyakit seperti penyakit ruam, demam, batuk, selsema yg memakan masa berhari-hari dan memberi implikasi kepada tubuh badan kita. Oleh itu, pengambilan nutriferon dapat membantu meningkatkan daya ketahanan badan secara semulajadi dengan menggalakkan penghasilan interferon, iaitu sejenis protein yang membantu sistem pertahanan badan melawan virus, bakteria, parasit dan sel-sel tumour.


Vitalea


Membekalkan 30 nutrisi harian lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting diperlukan badan agar dapat berfungsi dengan baik. Selain itu, vitalea juga bertindak dalam memenuhi mana-mana kekurangan zat dan nutrisi yang tidak dapat diperolehi daripada pemakanan harian semata-mata.

B Complex


Bertindak dalam menukarkan makanan kepada tenaga sekaligus menjadikan badan kita lebih cergas, aktif dan bertenaga.

Performance Drink


Membekalkan penghidratan yang berterusan dan sangat penting untuk mengawal keseimbangan bendalir dalam badan. Sangat diperlukan jika kita kerap terdedah pada cuaca panas kerana apabila badan berpeluh maka performance drink boleh membantu mengembalikan kehilangan garam mineral dan kandungan elektrolik dalam badan. 

P/S : Set ini pon sesuai tuk untuk sentiasa kekal sihat dan bertenaga semasa menjalankan umrah dan haji. Jom laa hadiahkan pada bakal2 haji dan umrah kita. Moga
dengan izin Allah mereka dapat beribadat dalam keadaan sihat dan
bertenaga. In Sya Allah. Apa salahnya kita mencubakan? 


Klu ada dikalangan anda yang teringin mencoba, 
boleh laa contact Ummi. Nak harga DISKAUN pun boley ... 


  
A Healthy Life for You : Your Independent Distributor Shaklee
Dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA dengan menghubungi 
saya di talian 019 3293235 atau 
emel allaarief@yahoo.com







Post a Comment

Assalamualaikum ... Hari nie CikLaa ada laa gosip2 di opis. Pasal apa? Pasal nak awek muda. Hehehe. Ada seorang Boss tue, dia ada bagi...