Thursday, May 15, 2014

Cinta Cinta Cinta

Cinta adalah sebuah emosi dari kasih sayang yang kuat dan ketertarikan pribadi. Dalam konteks filosofi cinta merupakan sifat baik yang mewarisi semua kebaikan, perasaan belas kasih dan kasih sayang. Pendapat lainnya, cinta adalah sebuah aksi/kegiatan aktif yang dilakukan manusia terhadap objek lain, berupa pengorbanan diri, empati, perhatian, kasih sayang, membantu, menuruti perkataan, mengikuti, patuh, dan mau melakukan apa pun yang diinginkan objek tersebut. Cinta sungguh unik dan luar biasa. aNish pernah merasai perasaan di kala bercinta. iye lah daa 3 kali berpengalaman mengalami perasaan CINTA kan... hehehe. Cinta nie macam2 ada. Cinta yang kekal hanyalah pada Allah SWT. Kerana 'Cintai Allah kamu akan dicintai oleh Allah'. Subhanallah ... Jangan kita hilangkan perasaan Cinta itu. 

Cinta sesama dengan manusia nie plak ada macam-macam. Ada Cinta dan BerkahwinCinta kebudak-budakan, Cinta Serius Gile, Cinta Romantik Sangat, Cinta Nak Senang, Cinta Selfish dan cinta yang paling berbahaya Cinta Nafsu. So, cinta yang mana kita inginkan? Pilihan terpulang pada empunya diri. Hanya diri sendiri yang akan menentukan yang mana CINTA yang kita inginkan. 
Allah Swt berfirman: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” 
(QS. Al Baqarah: 216).

Jodoh pulak adalah Taqdir Allah Swt. Allah Swt menetapkan tiga bentuk taqdir dalam masalah jodoh. Pertama, cepat mendapatkan jodoh. Kedua, lambat mendapatkan jodoh, tapi suatu ketika pasti mendapatkannya di dunia. Ketiga, menunda mendapatkan jodoh sampai di akhirat kelak. Apapun pilihan jodoh yang ditentukan Allah adalah hal terbaik untuk kita. Kita harus terikat aturan Allah. Kita juga dibekali akal untuk memahami aturan-Nya. Ketika kita memutuskan untuk taat atau melanggar aturanNya adalah pilihan kita sendiri. Bagaimana cara kita untuk mendapatkan jodoh adalah pilihan kita. Dengan jalan yang diredhaiNya atau tidak. Tetapi hasil akhirnya Allah jua yang menentukan.

Anish rasa remaja zaman asyik fikir tentang jodoh. Tengah sekolah pon daa pikir siapalah jodoh masing-masingkan. Macam aNish jugak dulu2 selalu pikir tentang perkawinan. Cuma aNish dulu daa tetapkan umur 30 tahun baru nak kawen. Masa tuh memang daa pikir kahwin awal tak seronok. hehehe. Alhamdulillah jodoh anish ditentukan pada umur 29 tahun.

inilah jodohku. Mohd Arief empunya diri. Syukur Ya Allah
aNish diijabkabulkan pada 28 Mei 2010.
semoja bahagia hingga ke syurga.
amin ya rab bal aalamin.


Tapi remaja sekarang kebanyakkan nya pikir kawen awal seronok. Tul tak? adik-adik sekalian, ketahuilah Jodoh dengan kematian itu, sama tarafnya. Dalam kita memikir soal jodoh, kematian itu juga harus selari. Kerana jika hanya fikir tentang soal jodoh, kemana pula persiapan akhir kita kelak? Jodoh takde takpe, amal takde macam mana pula? Ingat tu. Jodoh tu, orang kata "bonus" kepada setiap hambaNya untuk tambah pahala lebih lebih bagi wanita. Tapi amalan? kena faham-fahamlah. 

Kini aNish dah berumur 34 tahun, aNish terpikir kenapa dulu2 zaman muda dulu2 aNish tak nak fikir, mati awal tu macam mana? Hish. Ya Allah. Takutnya. Takut sbb amal ibadat ni tak banyak dan xcukup untuk menolong di akhirat kelak. dan Alhamdulillah.. syukur sgt2. Alhamdulilillah sbb Allah masih panjangkan umur aNish dan memberi peluang aNish sedar keasyikkan dunia hanya sementara. Bagi peluang untuk aNish Bartaubat. Topup mana mana yang lompong. Qada Solat yang ditinggalkan dulu. Alhamdulillah. Syukur dengan nikmat Allah berikan ini. Doakan smga aNish tidak sia-siakan usia ini lagi. 

Kepada kekawan yang belum bertemu jodoh, jangan dipikirkan sangat. InshaAllah dalam persiapan kekawan semua hendak menemu Dia, sekaligus akan mendidik kita menjadi baik. Dalam menjadi baik, Allah hantarkan pula seseorang untuk berada di sisi kita. InshaAllah! So, tak yah laa asyik nak jodoh jodoh, kawin kawin. Sudah tertulis semuanya dalam Luh Mahfuz tu. Jadi jangan berharap sangat untuk bertemu jodoh. Maksud aNish, jangan terlampau "gila" kan tentang penemuan jodoh. Serahkan pada tanganNya. Menjadilah yang solehah. InshaAllah, kalau ada jodoh dan rezeki itu, datang jugalah ia kepada kita.


Panjang pula aNish cerita bab jodoh nie. hehehe. Tajuk tentang CINTA kan? hehehe. Maaflah eks. Bukan apa, kekadang aNish rs teringin nak luahkan. Rasa sayang pada remaja kini yang makin terdedah dan senang sgt buat 'dosa'. Sekurang-kurangnya aNish mampu 'petik suis' sket untuk menyedarkan kita yang leka nie. aNish bukanlah seorang ustazah. hanya pengalaman hidup sahaja.
selingan untuk kekawan yang menyintai seseoarang dalam diam. hehehe.



Kepada yang belum diketemukan jodoh, jadilah couple yang ada class , berdating ikut lunas , bergaul ada batas , jaga maruah dengan tegas , syariah dijaga dengan jelas , tutur kata yg beralas , kalaulah cinta yg dihulur ikhlas jgnlah bimbang kerna cintamu pasti berbalas
Post a Comment

Assalamualaikum ... Hari nie CikLaa ada laa gosip2 di opis. Pasal apa? Pasal nak awek muda. Hehehe. Ada seorang Boss tue, dia ada bagi...