Saturday, September 27, 2014

Haid : Perlu Qada Solat X?

SOLAT SELEPAS HAID : PERKARA YG DIPANDANG RINGAN..

Pengetahuan Islam kepada sesiapa yang bernama wanita ISLAM!!! Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini... Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )

Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; "adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan: "alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

 Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa... Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun. Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur.

 Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu..

 Dalam BAB TIGA :

" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..." perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :

 1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'. " Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)

HURAIAN MASALAH :

1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?

- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?

- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama : -perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.

-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)

-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.

 Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!

 TOLONG SEBARKAN KEPADA ORANG LAIN DEMI SAHAM AKHIRAT ANDA !!!

Friday, September 26, 2014

MyPetua

PETUA
  • Merujuk Kamus Dewan Edisi ke-4, warisan bermaksud sesuatu yang diwarisi, sesuatu yang turun-temurun, peninggalan oleh orang-orang terdahulu.
  • Budaya pula jika dirujuk pada kamus yang sama ialah tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi iaitu cara berfikir dan berkelakuan.
  • Daripada gabungan definisi oleh kamus tersebut, frasa warisan budaya relevan diertikan sebagai segala amalan yang melibatkan keseluruhan cara hidup peninggalan oleh generasi terdahulu.
  • Pelbagai kepentingan yang diperoleh apabila kita terus mengamalkan warisan budaya.

ekekeke. tu dio panjang lebor Ummi bagi 'definisi' petua. Semangat Ummi nak mengarang nie tuk berkongsi petua-petua yang Ummi amalkan seharian. hehehe. Bukan apa amalan yang baik, elok kita kongsi sama-samakan. 

Dalam entry ini Ummi akan kongsikan petua-petua yang Ummi biasa buat dalam kehidupan seharian Ummi. Ada petua dari mengenai kecantikan kulit, seri wajah, tubuh (dalaman, luaran) petua bersalin, berpantang, CINTA, rumahtangga. Dan macam-macamlah. 

Biasanya semua petua-petua ini Ummi dapat dari bacaan dan melayari internet.
 Sesuai dengan hobikan. Sukew blogging! Worth a Read!


PETUA DALAM 'CINTA'
1) Kekal Dalam Bercinta

Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca! Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!

  • Bersedekah. Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan
Kahwinilah lelaki/wanita yang gemarberbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.
  • Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu
  • Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.
  • Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.
  • Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.
  • Percayailah cinta pandang pertama.
  • Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
  • Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.
  • Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
  • Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.
  • Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.
  • Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin tahu?’
  • Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.
  • Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.
  • Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.
  • Berpeganglah kepada tiga R:

1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda


  • Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.
  • Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.
  • Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.
  • Ada ketikanya anda perlu bersendirian.


PETUA DALAM RUMAHTANGGA

APAKAH anda ingin mengetahui atau menduga sejauh mana pasangan mencintai anda? Berikut adalah petua mengetahui cinta pasangan anda. Jika isteri ataupun pasangan menunjukkan sikap seperti di bawah ini, itu membuktikan cintanya terhadap pasangan sungguh mendalam:
  • Pasangan yang bercinta iaitu suami dan isteri saling memberi perhatian antara satu sama lain. Selalu berbincang, berjenaka dan selalu bersikap lucu adalah satu komunikasi atau cara berkesan mengekalkan kebahagiaan rumah tangga.
  • Suami isteri yang saling mencintai akan menunjukkan cintanya dengan tingkah laku yang lemah lembut setiap hari. Ia boleh ditunjukkan dengan membantu menyiapkan kerja peribadi dan rumah tangga secara bersama.
  • Pasangan suami isteri yang mencurahkan cinta dan kasih sayang, mereka selalu mengucapkan sesuatu tentang cinta seperti sayang atau ‘I love you’ ataupun memanggil sesamanya nama kesayangan seperti sayang atau darling.
  • Jika seseorang isteri betul-betul cinta terhadap suaminya, dia tidak akan melukai atau menyakiti pasangannya. Ia juga tidak mengungkapkan kata-kata yang menyinggung perasaan suaminya seperti: “Kamu tidak pandai mengurus badan” atau “Kamu terlalu gemuk atau kurus.”
  • Suami isteri akan berhubungan dan berbicara secara baik dengan wajah yang berseri-seri dan sikap yang menyenangkan. Misalnya suami memeluk isteri sambil berjalan kaki ketika bersiar-siar kemudian pelukan itu disambut baik oleh isteri.
  • Isteri atau suami mencintai pasangannya sesungguh hati yang biasanya perasaan itu kekal dan stabil.
  • Seorang pencinta biasanya seorang pendengar yang baik. Dia tidak akan berbicara atau memotong sebelum pasangannya habis berbicara. Dia akan berbicara apabila diminta untuk memberi cadangan.
  • Suami isteri sanggup menerima kekurangan pasangan. Isteri yang sangat menyintai suaminya sanggup menerima hakikat keperibadiannya serta cara percakapan suaminya. Ia tidak sekadar menyintai suaminya kerana harta dan wang.
  • Orang yang saling menyintai tidak akan berahsia antara satu sama lain tetapi selalu berkongsi suka dan duka untuk menyelesaikan masalah bersama.
  • Pasangan yang bercinta sedar perkara yang merunsingkan perasaan pasangannya. Mereka mengerti perasaan masing-masing. Misalnya isteri sedar jika menyampaikan masalah rumah tangga ketika suami letih akan menimbulkan kemarahan pasangannya.


PETUA KECANTIKAN
  1. Susu Kulit Mulus

Sibuk menguruskan anak-anak dan kerja-kerja rumah dan pejabat kadang kala membuatkan mama terlupa memanjakan diri sendiri. Hendak ke spa memang sudah tidak sempat. Mana hendak letak anak-anak yang tidak boleh berenggang mengikut ke mana mama pergi.
Tak perlu risau kerana mama boleh manjakan diri sendiri dengan rawatan di rumah. Gunakan sahaja bahan sedia ada di rumah. 

Susu bukan sahaja menjadi kegemaran anak anda tetapi boleh juga digunakan sebagai rawatan kecantikan semulajadi.
  • 3 sudu besar susu
  • 3 sudu besar madu
  • 1 sudu kecil oat mentah
Campurkan semua bahan dalam bekas, kacau sehingga sebati menjadi skrub. Sapurkan campuran  tersebut ke seluruh wajah dan kulit kemudian urut lembut selama beberapa minit. Bilas skrub dengan air suam dan keringkan wajah anda dengan tuala lembut.





  • Petua Cepat Dipinang (Ringan Jodoh)
Hendaklah dibacakan Surah Yusuf pada sebekas air yang bersih sebanyak 3 kali pada malam Jumaat. Air itu hendaklah dimandikan tiga pagi berturut-turut dan diminum 7 kali setiap hari selama tiga hari berturut-turut.
  • Penawar ResdungPetua yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung. Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke suatu destinasi, baik ke pejabat, bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

  • Melicinkan dan Memerahkan Kulit Muka
Ambil sebiji buah tomato masak, lecek hingga halus. Kemudian pupurkan di seluruh muka. Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.
  • Menegangkan Kulit Muka
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudian campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair.. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar.
  • Menghilangkan Cagu
Perahkan sedikit air limau kepada kuku yg mencengkam pada daging (cagu). Biarkan selama beberapa minit. Jika boleh, potonglah kuku yg termasuk dalam daging tersebut. Lakukan 2 kali sehari dgn menitikkan air limau pada cagu. Cagu akan beransur pulih.
  • Menyerikan Wajah
Wanita yang inginkan wajahnya sentiasa berseri apabila dipandang bolehlah mengamalkan amalan di setiap pagi iaitu selawat sebanyak tiga kali sebelum mencuci muka dan sapukan air itu ke muka. Insyaallah akan berserilah wajah anda. Selamat mencuba.
  • Menghaluskan Kulit
Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.
  • Menghilangkan Bau Badan
Potongkan limau kasturi dan buangkan bijinya. Kemudian makanlah kulit limau kasturi itu bersama airnya. Amalkan selalu. Badan Ringan Dan Bertenaga Minum air rebusan serai dan halia (yg dititik), kulit kayu manis dan lada hitam. Jika kita meminum air rebusan ini pagi dan malam insyaAllah badan akan menjadi ringan dan bertenaga. Selain itu utk meningkat tenaga wanita, amalkan pengambilan 4 biji telur mentah sehari.
  • Melembutkan Rambut
Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Masukkan dlm bekas. Bubuh enam camca air suam dan ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Lendir itu sapukan pada seluruh rambut dan biarkan seketika. Kemudian bilas rambut dengan air bersih. Lakukan selama dua minggu.
  • Merawat Kulit Berkedut
Parut sebatang lobak merah yang telah dibersihkan, lalu dicampurkan bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Sebatikan bancuhan itu lalu dioleskan kepada kulit sekali sehari. Amalkan sehingga berkesan.
  • Melentikkan Bulu Mata
Ambil daun lidah buaya Sebelum masuk tidur, sapukan lendirnya pada bulu mata Amalkan selalu hingga bulu mata semakin lentik Menghilangkan Parut Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dgn mencampurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yg berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. Insyaallah ia amat berkesan utk menghilangkan parut.
  • Melebatkan Rambut
Ambil daun bunga raya yg bersih, ramas sehingga keluar lendir. Ambil lendirnya dan campurkan dgn sebiji telur ayam kampung beserta satu sudu madu lebah. Gaulkan sekata dan sapukan pada rambut anda. Perap dgn tuala lebih kurang 10 minit dan kemudian cuci dan bilas rambut sehingga kering. Amalkan dua kali seminggu.
  • Awet Muda
Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raup ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf.. Amalkan setiap pagi. Merawat Senggugut Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap barulah diminum dgn dimulai dengan selawat. InsyaAllah, senggugut akan hilang.
  • Kulit Cerah dan Licin
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.
  • Rambut
Setelah selesai makan, basuh tangan dengan air sehingga bersih. Selawat 3 kali. Tangan yg masih basah itu segera disapukan ke seluruh rambut.
  • Mengurangkan Dengkur
Tumbuk lumat tujuh biji badam dan campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.
  • Menghilangkan Ketuat
Sapukan getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya. Titiskan getah itu kepada ketuat dan biarkan ia kering sendiri. Lakukan beberapa kali. Ketuat akan mengering dan luruh sendiri.
  • Mengempiskan Perut
1) Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung, lumurkan atau sapu dekat perut sahaja, amalkan setiap malam.
2) Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil. Mengelak perut buncit Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air. Minum air setelah selesai makan Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya. Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.
  • Mengekalkan Kecantikan
Kalau mahukan wajah sentiasa cantik amalkan surah Yusuf setiap malam. Di samping itu, untuk mengekalkan kecantikan, tadah air embun malam Jumaat dan sapukan ke wajah, dibuat air mandi ataupun minuman.
  • Menghasilkan Kulit Cantik
Amalkan meminum air campuran pucuk pegaga dan lobak merah yg telah dihancurkan .
  • Mengatasi Senggugut
Senggugut memang perkara biasa yang dialami oleh wanita . Namun terdapat cara yang senang untuk mengatasi senggugut . Petua ini saya amalkan dan kesannya memang menakjubkan berkat izin Allah
1) Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam. Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid .Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun. Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2biji sekali makan. Tapi kenalah cepat menelannya sebelum ia lembik. Sekali makan anda tidak akan dapat senggugut selama 3 bulan berturut-turut. Ini adalah pengalaman saya.
2) Setelah saya berada di kampus amat susah bagi saya nak amalkan petua tersebut , tapi saya amalkan minum air suam. Kesannya tanpa sedari dah lama saya tak dapat senggugut.
  • Menegangkan Kulit Muka Dan Menghilang Jerawat
Rebus segenggam biji kani (manjakani atau kani boleh dibeli di kedai2 India) di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari. InsyaAllah kulit tegang jerawat tiada.
  • Menyegarkan Mata Gatal dan Letih
Ambil beberapa helai daun sirih muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas daun sirih muda tersebut dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.
  • Menyegarkan Mata
Ambil timun yg telah dihiris Lekapkan pada kelopak mata Pejamkan mata utk berapa ketika. Anda akan berasa kesegarannya selepas itu.
  • Menaikkan Seri Muka
Basuh muka anda dengan menggunakan air basuhan beras yang ketiga. Bilas dengan air bersih setelah sepuluh minit. Merawat Panau Ambil sepotong halia, tumbuk lumat dan tempelkan pada tempat berpanau. InsyaAllah, anda akan melihat hasilnya.
  • Mengelak Rambut Gugur
Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisar hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu. Insyaallah anda akan memperoleh rambut lebat, hitam dan berkilat semula jadi.
  • Mengurangkan Air Pada Faraj
Tumbuk hingga halus pucuk dan buah manjakani dan hati pinang muda. Gaulkan dengan minyak bijan dan kemudian kukus. Ramuan tersebut hendaklah dimakan ketika tengah malam.
  • Sihat Tubuh Badan
Setelah solat Subuh, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar di luar dan jalan tanpa memakai kasut (Mandi embun).Geselkan kaki di atas rumput yg masih berembun.
  • Melangsingkan Tubuh
Dua biji lobak merah dan sebiji timun diparut dan diperah airnya. Campur dgn sebiji air limau nipis dan bancuh hingga sebati. Minum dua kali sehari. Amalkan sehingga mencapai berat badan ideal
  • Menghilangkan Parut di Kulit
Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Campurkan serbuk ini dengan sedikit air.. Bancuh bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.
  • Mengelak Keguguran Rambut
Ambil lemak ayam dan masak sehingga menjadi minyak. Sapukan ke kulit kepala seeloknya pada waktu malam. amalan ini juga dapat mencegah kelemumur.
  • Menghilangkan Bau Ketiak
Amalkan semasa mandi, gosok ketiak di atas kepala lutut. Selain itu, setiap kali lepas mandi, sapu dengan belakang tapak tangan pada bahagian bawah ketiak.
  • Menghilangkan Kelemumur
Perahkan air limau purut/ nipis di atas kulit kepala Lumurkan rata-rata dan biarkan beberapa jam Utk hasil yg baik, biarkan rambut anda diperapkan dgn tuala. Basuh dgn air suam. Selain itu, petua ini juga berguna utk mengurangkan pening kepala.
  • Rambut Gugur
Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.
  • Menghilang Sakit Kepala
Ambil daun lemuni (batang yg lembut sahaja) lebih kurang sekilogram. Masukkan ke dalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi. Amalkan 2-3 hari dan insyaAllah anda akan berasa segar dan ringan kepala.
  • Menghilang Ketumbit Mata
Gesel 2 batang sudu. Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.
  • Menurunkan Berat Badan
1) Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur. Menurunkan Berat Badan
2) Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari. Perah airnya ke dalam gelas yg berisi air sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Amalkan minum selepas makan tengah hari atau selepas makan malam.
  • Mengatasi Tumit Pecah
Gosokkan tumit kaki dengan menggunakan belimbing buluh. Kemudian berus tumit kaki dengan berus lembut. Amalkan sebelum mandi.
  • Awet Muda
1) Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.
2) Sejurus bangun pagi, sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah anda dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat nabi 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini.
  • Mudah Bangun Pagi
Sebelum tidur, tepuk bantal tiga kali sambil berselawat ke atas Nabi s. a. w. Niat dalam hati utk bangun pagi Insya-Allah, esok terjaga dengan sendirinya.
  • Menghilangkan Jerawat
Campur bedak sejuk dan asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat Insyaallah, jerawat akan beransur hilang.
  • Meluruskan Rambut Kerinting
Perah sebiji kelapa dan ambil patinya sahaja Campurkan dgn air limau nipis. Simpan santan pekat ini di dalam peti ais sehingga atasnya menyerupai krim. Gunakan krim ini utk disapukan pada kulit kepala dan rambut keseluruhannya. Tutup kepala dgn tuala sehingga 1 jam barulah dibilas dgn bersih. Lakukan 3 kali seminggu. Anda akan dapati rambut kerinting akan lurus sedikit demi sedikit.
  • Menghaluskan Kulit Muka
Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepung ubi. kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang lima belas minit. Selepas itu barulah dibilas.
  • Memerahkan Bibir
Sapukan madu asli pada bibir tiap2 malam sebelum masuk tidur. Amalkan selalu. Insyaallah bibir anda akan merah seperti memakai gincu.
  • Memutih dan Mengilatkan Gigi
Ambil beberapa helai daun kelapa kering. Bakar hingga jadi abu. Gosokkan gigi anda dengan abu daun kelapa tersebut. Lakukan berulang kali dan insyaallah gigi anda putih berkilat.
  • Tegangkan Payudara
Amalkan meminum air kanji (air didih nasi)sebelum tidur malam. Insyaallah mujarab.
  • Menghaluskan Kulit Muka
Didihkan susu segar atau pun susu tepung bercampur air. Biarkan ia sejuk. Lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih.
  • Mengembalikan Seri Muka Selepas Bersalin
Rebus beberapa tangkai daun inai dan minum airnya tiga kali seminggu. Seeloknya pada waktu pagi dan malam. Menguatkan Gigi Selepas membuang air besar, anda berdiri seketika. Kemudian, duduk bertinggung sambil dua tapak tangan mengetuk urat paha tiga kali .Semasa mengetuk paha dengan dua tapak tangan, cengkam gigi sekuat tenaga. Selepas itu, kumur air di mulut hembuskan pada dua tapak tangan ke arah muka.
  • Menghilangkan Bau Mulut
Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkeh dan tiga ulas bawang putih. Kemudian gosokkan kepada gigi dan berkumur hingga bersih. Lakukannya tiga hari sekali.
  • Menghilangkan Lebam Mata
Teh uncang yg telah digunakan jangan buang. Lekap pada mata dan biarkan semalaman. Lakukan 3 kali seminggu ketika hendak masuk tidur.
  • Menghapuskan Urat Timbul Di Kaki Sewaktu Mengandung
Belah beberapa ulas bawang putih lalu ditenyeh kepada urat yang mula timbul. Amalkan selalu.
  • Mengelak Santau
Untuk mengelakkan santau melalui makanan, pastikan sebelum menjamah makanan ,rasa lelangit kita dengan lidah. Kalau lelangit tu terasa kesat tanpa rasa geli, jangan makan makanan/minuman atau pun tutup kedua-dua belah telinga kalau tak dengar bunyi berdengung, berhati-hatilah dgn keadaan sekeliling. Untuk mengelakkan santau melalui angin, jangan amalkan tidur bertentangan dengan pintu.
  • Meminimumkan Gangguan Semasa Tidur
Biasakan bangun awal pada waktu pagi kerana boleh menyebabkan seseorang itu cepat merasa mengantuk pada waktu malam. Lakukan senaman kerana ia menjadikan seseorang itu cepat letih dan mengantuk. Hilangkan segala masalah dengan mempraktikkan hobi anda seperti membaca, bermain atau berjenaka dengan anak dan isteri. Ingatlah Allah sebelum tidur dan bertawakal kepada Nya setelah kita yakin dengan segala kerja disiang hari itu adalah ibadat.
  • Menghilangkan Sakit Kepala
Ambil sebiji bawang putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan bawang tadi akan tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan beransur hilang. Pelipis akan berwarna merah kehitaman tetapi akan mengelupas dalam sehari dua.




PETUA UNTUK IBU BAPA



PETUA UNTUK BABY



PANTANG WANITA

Mudah Bersalin Yang Saya Amalkan Sepanjang Kehamilan - perspektif seorang ibu kepada 3 orang cahaya mata yang comel dan manja.. worth a read! Maklumat Mengenai Kecantikan Kulit, Wajah, Tubuh, Dalaman & Luaran. 

Wednesday, September 24, 2014

SHAKLEE : Sejarah Ummi dengan Shaklee

Ramai yang tanya Ummi. Apa tuh SHAKLEE ? 

ermmm, SHAKLEE nie ubat ke? jenama pemakanan ke? Adik beradik dengan AMWAY ke?
Bisness MLM ke? Boleh kaya ke dengan SHAKLEE? produk hiasan ke? 
macam2lah soalan tuh... 


Itulah SHAKLEE
Ummi pon baru lg dalam Dunia Shaklee nie. Baru tahun lepas, bulan September. 
Daftar jadi ahli Shaklee. Tarikh keramat 30 September 2013.

tengok tanda bolat tuh ... sejarah saya jd ahli. Tak yah bayar RM65 pon. SBB?
saya beli produk set berpantang dan menyusu penuh. Automatik jd ahli.

Sebelum Ummi jadi ahli nim, Ummi sebenarnya dah ambek produk ni masa mengandungkan Twins. Masa tuh usia kandungan Ummi 6 bulan. Ummi selalu laa baca pengalaman mengandungkan twins nie perlu hati2. Iye laa kan, bawa 2 nyawa tuh. Semua perkara kena hati2. Dari segi pemakanan, tingkah laku, amalan2 yang berfaedah (KLIK SINIH) dan macam2 lah. Tipulah kalau Ummi tak teruja dengan kandungan twins nie. TERUJA sesangat2 beb! hehehe. Sampai mitak MC dengan doktor bile tau Ummi mengandung kembar! Gile tak teruja! 

Masa kandungan usia 6 bulan tuh, Ummi rasa sakit-sakit belakang. Lenguh2 kaki. Ummi plak susah minum susu. So, Ummi try laa survey internet. Masa inilah Ummi tgk banyak sangat testimonial tentang produk Shaklee. Pilih2 punya pilih. Ummi berkenan produk shaklee Ostematrik dan Omega. Sebab apa?
  • OsteMatrix mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan menyeluruh. Kalsium membantu kesihatan otot dan saraf serta mendapat tidur lebih lena
  • Omega - kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi, dan membantu dalam perkembangan kesiahatan mental termasuklah kemurungan, tekanan, kebimbangan, neurasthenia, insomnia, autism, kanak3 hiperaktif dan schizophrenia.

Ummi try produk ini laaa. Alhamdulillah. Susu Ummi tak yah minum! Yahooo. Ostemetrik kan dah cover. ekekekeke. Omega ni just Ummi nak perkembangan otak bayi dalam kandungan ok. Ummi dapatkan jugak nasihat dari doktor. 

Masa kandungan dah 8 bulan. Doktor kata bersipa-sedialah sbb Ummi akan deliver baby twins nie bile2 masa jew. Nasihat yang sama : kalau ada tanda darah, air ketuban atau sakit perut luar biasa, terus ke hospital. Ermmm, ok ok. Jawab Ummi ter ....

Masa inilah Ummi dok kalut nak cari set berpantang. Hati Ummi daa 'jatuh cinta' dengan Shaklee ni. Pada masa yang sama, Ummi daa beli Set Berpantang Amway. Sebab Ummi masa Ummi berpantang melahirkan Irdina Batrisya, Ummi ambek set Amway. Best! Semua ada. Complete. Siap ada jadual lagi. Klik Sini kalau nak tahu pasal set berpantang Amway. 

Satu hari tuh, ada member opis bg flyer shaklee yang lengkap info yang bagus tentang produk2 shaklee. Hati daa teruja gile. Last2 Ummi buat keputusan untuk try jugak Set Berpantang Shaklee. Ummi ambek full set nyer. Masa itu jugak, member suh jadi ahli. Tapi Ummi tak nak sbb mind set nim kalau jadi ahli, menyusahkan. Nak kena isi borang laa. itu ini lah. Ummi nie malas nak melayan semua tuh. hahaha.

Akhirnya Ummi berpantang dengan 2 produk pada masa yang sama. Shaklee dan Amway. Puas hati. Berbaloi dengan duit yang dibelanjakan. Tapikan ... Ummi ada satu pengalaman yang sangat-sangat membantu kenapa Supplement Shaklee menjadi pilihan Ummi. Klik Sinih kalau nak tahu cerita selajutnya. hehehe. Tak mau ulang cerita lagi. ekekeke. Kerana pengalaman itulah Ummi teruja yang amat sangat tentang Shaklee.

Twisn lahir 28 Mei 2013. Hari Anniversary U ollsss. hehehe. Pengalaman bersalin? Nak tahu? Baca kat SINIE. Selepas 4 bulan ambek set berpantang Shaklee, Ummi kehabisan stok. Nak Urgent! Kenapa Urgent? Daaa Jatuh Cinta kannn! Rasa tak lengkap plak hari2 berlalu tanpa Shaklee.

Ummi sanggup tinggalkan twins yang masih kecil n tomey tuh kat Mak Mertua untuk jagakan sekejab. Kasi Ummi g shopping barang Shaklee. hehehe. Ummi tanya Mr.Google laa nak ke HQ Shaklee. Dan Alhamdulillah Ummi selamat sampai kat HQ Shaklee pada masa tuh di Subang Jaya. Belakang Subang Perade. Skrang HQ Shaklee di belakang Sunway Piramid plak. 

Sampai je di kaunter Shaklee, Ummi xleh beli sebab Ummi tak ada id. huhuhu. Nak jadi ahli plak Ummi kena ada Mak! hehehe. Maksudnya kena ada sponsor ID seseorang. Masa itulah Ummi berjumpa dengan Mak Shaklee Ummi. Rabihah Anis namanya. Orang kecel2 moleks je. Walaupun dia sebuk dengan urusan dia, tapi alhamdulillah dia dapat daftarkan Ummi dengan jayanya. Siap bagitau lg kepentingan Shaklee kalau nak berbisness. Masa tuh Ummi masih belum tertarik nak berbisness Shaklee. Ummi dapat jew barang yang Ummi order, Ummi terus nak balik. Risau sesangat sebab twins kan. Risau takut MIL pening kepala. huhuhu. Lagi2 biler depa tuh riau! Binggit telinga MIL nanti. 

Tapi Ummi bersyukur sgt2 sbb Mak Shaklee nie still follow up. Dia tnya macam mana makan, ok tak? Dan dia masih jugak tanya berminat nak berbisness dengan Shaklee tak? Ummi masih lagi jawab tak ada masa nk pikir2 semua tuh. 

Biler Ummi start nk jadikan Shaklee sebagai side income? 

Pada 15 Oktober 2013 rasanya Ummi ada terima surat dari Shaklee. Dalam surat tuh ada cek atas nama Ummi. Gambar cek tak ada sbb Ummi tak laa exited sangatkan masa tuh. Cuma Ummi 'terkejut' sbb Ummi dapat balik cash value dari product yang Ummi beli. Hanya terucap 'Alhamdulillah'. 

Sejak daripada 'cek' jatuh dari langit inilah Ummi daa mula berjinak-jinak dengan bisness Shaklee. Sungguh berbeza. Bukan MLM biasa. Bisness ni akan dapat kalau kita Usaha dan Tawakal. Bisness ini bukan paksa kita beli barang dan bukan memaksa kita jual barang. Macam Ummi, kebanyakkan Ummi berkongsi kebaikkan dan kelebihan SHAKLEE. Ummi banyak dapat pembeli dari kawan-kawan Ummi. Dari mereka try gitu-gitu, akhirnya mereka menjadi 'consumer' tetap shaklee. Dan mereka juga dapat cash value dari pembelian mereka. Menarik bukan?

Apa lagi yang menarik tentang shaklee? Ummi dapat ini :-




CASH tau! masuk terus dalam akaun. Ya Allah rezeki dari Mu. Ummi hanya berkongsi kebaikkan dan Ummi peroleh kelebihan dari Shaklee. Alhamdulillah. Mungkin inilah cara
nya Ummi kalau nak berbisness kan.. 


Sehingga hari ini, Ummi masih lagi 'consume' produk Shaklee. Bukan sahaja dari supplement kesihatan, malah Ummi turut menggunakan produk untuk penjagaan diri dan kecantikan, penjagaan rumah dan penjagaan berat badan!


penjagaan berat badan

penjagaan kecantikan


penyusuan twins

clean - water pitcher
Tentang bisness? Alhamdulillah, walaupun Ummi 'hilang fokus' sekejab, atas komitmen laen, namun Shaklee tidak pernah memaksa Ummi untuk 'melupakannya' tapi untuk terus bekerja keras. Bukan untuk kepentingan diri tetapi untuk berkongsi apa yang Ummi rasa dan alami dalam DUNIA SHAKLEE. 


Tak cuba lagi, Belum tahu. Belajar tentang Produk. Dah cuba nnt, terus BERCINTA!

Sekian, itulah sejarah Ummi dan Shaklee.


Thank you for reading this entry !
 Shaklee Independent Distributor 
[ID No:919146]

Jomlah hubungi Anish Azizul untuk dapatkan Detail Mengenai Produk-produk Shaklee! 
dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA! Mendapatkan konsultansi ISTIMEWA!   
 Pilih laa nk Call ke, Msg ke, Whatssap ke, Email ke, 
 di talian 019 3293235 atau 
emel allaarief@yahoo.com

 


Assalamualaikum ... Hari nie CikLaa ada laa gosip2 di opis. Pasal apa? Pasal nak awek muda. Hehehe. Ada seorang Boss tue, dia ada bagi...